امروز : یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت : ۰۴:۳۷:۲۵

مصرف مواد قندی در طول ابتلا به کووید ۱۹

آیا مصرف بیش از حد مواد قندی در طول ابتلا به کووید ۱۹ خطرناک است؟ 

• در طول زمانی که استرس دارید، مصرف مواد قندی می تواند احساس راحتی را به همراه داشته باشد.

• مواد قندی بر روی انتقال دهنده های عصبی مغز تاثیر می گذارد.

• مرکز پیشگیری و کنترل بیماری گزارش می دهد، افراد در شرایط خاص مانند سندرم متابولیک، بیشتر در معرض عوارض کووید ۱۹ هستند.

طبق تحقیقات انجام شده، فراگیری بیماری باعث بالا رفتن سطح استرس می شود که می تواند بر روی الگوهای غذا خودن تاثیر بگذارد و کیفیت رژیم غذایی را پایین بیاورد. نگرانی هایی در خصوص خوردن قند و غذاهایی که ارزش غذایی مناسبی ندارند، در طول فراگیری کووید ۱۹ وجود دارد.

یکی از دلایل اعتیاد غذایی می تواند تاثیر مواد قندی بر روی مغز باشد. بهترین کار بررسی شاخص توده بدنی (BMI) است که امکان بررسی مواد شیمیایی موجود در مغز را فراهم می کند و نشان می دهد افرادی که اعتیاد غذایی دارند، با چه تجربه ای روبرو خواهند بود.

دوپامین، مهم ترین ماده شیمیایی در مغز است و افرادی که اعتیاد غذایی دارند، انتقال دهنده های عصبی موجود در مغز یاد می گیرند که با ورود مواد شیمیایی بیرونی عمل کنند، در نتیجه، مغز نیازی به تولید مواد شیمیایی بیشتر ندارد.

به مرور زمان، مغز برای عملکرد انتقال دهنده های عصبی به منابع بیرونی مانند الکل، داروها و یا مواد غذایی نیاز پیدا می کند.

زمانی که صحبت از کم شدن استرس می شود، افراد بر این باورند که بر روی استرس و یا زندگی کار می شود، در حالی که باید به استرس غذایی و مواد قندی نیز اهمیت داده شود چرا که بر روی دوپامین تاثیر می گذارند و به دلیل خاصیت التهابی منجر به نامنظم شدن سطح قند خون می شوند.

محقیقن معتقدند فهم تاثیر مواد قندی بر روی خون، برای درک علت تمایل به خوردن مواد قندی هنگام استرس ضروری است. قند خون (گلوکز) اصلی ترین قندی است که در خون یافت می شود. گلوکزی که از مواد غذایی به دست می آید، منبع اصلی انرژی بدن می باشد.

زمانی که مواد قندی مصرف می شود، ما انرژی بیشتری به دست می آوریم اما می تواند باعث بالا رفتن سطح قند خون نیز شود.

مصرف مواد قندی هم چنین می تواند بر روی احساسات تاثیر بگذارد و منجر به بروز حس تنهایی در دوران قرنطینه شود. فراگیری بیماری تغییراتی را در برنامه غذایی ما ایجاد کرده است، چرا که ما روابط مان با دیگران را نیز محدود کردیم و مواد قندی احساس راحتی بیشتری دارند، این طور نیست؟

چرا مصرف بیش از حد مواد قندی در طول فراگیری کووید ۱۹ خطرناک است؟

بزرگسالان در هر رده سنی با شرایط پزشکی خاص در معرض ابتلا به بیماری شدید و بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه و یا مرگ هستند.
شرایط مرتبط با رژیم غذایی که باعث می شوند افراد بیشتر در معرض بیماری های شدید قرار بگیرند، عبارتند از:

– مشکلات قلبی
– چاقی و اضافه وزن
– دیابت نوع دو

علت این که چرا افراد مبتلا به مشکلات متابولیکی و اضافه وزن، بیشتر در معرض عوارض کووید ۱۹ هستند، هنوز مشخص نشده است. به نظر می رسد عواملی نظیر مقاومت به انسولین، کبد چرب و یا چاقی موثر باشند.
می دانیم که مراقبت در بیمارستان از افرادی که اضافه وزن دارند، یا افرادی که مشکل تنفسی و عفونت ریوی دارند و چاق هستند، به مراتب سخت تر می باشد. کم کردن وزن در طول فراگیری بیماری می تواند اقدام مناسبی باشد و خبر خوب این است که زمانی که مواد قندی از رژیم غذایی حذف می شوند، بدن به سرعت واکنش نشان می دهد.

راه های کم کردن مصرف مواد قندی

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند آقایان نباید روزانه بیشتر از ۹ قاشق غداخوری قند مصرف کنند، برای خانم ها نیز روزی ۶ قاشق غذاخوری مواد قندی توصیه می شود. جهت رسیدن به این میزان مصرف، رعایت موارد زیر می تواند کمک کننده باشد.

۱٫ محرک ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید
تنها مواد غذایی سالم و مغذی را در آشپزخانه نگه دارید. بعد از خوردن نهار و شام وارد آشپزخانه نشوید.
۲٫ محرک ها را بشناسید
این را بدانید که چه زمانی می خواهید میان وعده داشته باشید. اگر جلوی کامپیوتر نشسته اید، هر روز ساعت سه می خواهید غذا بخورید، به جای خوردن آبنبات، میوه بخورید. محرک ها، زمان ها و مکان هایی که در آن لحظه تمایل بیشتری به خورن مواد قندی دارید، شناسایی کنید.
۳٫ برای وعده های غذایی برنامه داشته باشید
تحقیقات نشان می دهند، داشتن وعده های غذایی منظم، جلوی پرخوری را می گیرد. در خصوص نحوه آماده شدن غذایی که می خورید، تحقیق کنید و بدانید هر وعده را چه زمانی مصرف کنید. توصیه می شود روزی سه تا پنج وعده غذایی داشته باشید.
۴٫ هر سه تا چهار ساعت یک بار پروتئین بخورید
مصرف پروتئین باعث می شود سطح قند خون ثابت نگه داشته شود و تمایل شما به خوردن مواد قندی نیز کمتر خواهد شد. هر سه تا چهار ساعت یک بار مقادیر کمی پروتئین مصرف کنید.

۵٫ قبل از خواب، از خوردن مواد قندی خودداری کنید
خوردن اسنک های سرشار از پروتئین و کربوهیدرات قبل از خواب، باعث می شود سطح قند خون به شدت بالا برود و بعد افت پیدا کند که سطح آدرنالین بالا می رود و شما از خواب بیدار خواهید شد.
اگر احساس می کنید قبل از خواب باید خوراکی شیرینی بخورید، بهتر است مواد قندی طبیعی مانند میوه به همراه پنیر و یا کره بادام زمینی بخورید.
۶٫ با دیگران در ارتباط باشید
در بیشتر موارد، زمانی که دچار استرس غذایی می شوید، به دنبال مواد مغذی باشید. هر زمان که احساس گرسنگی داشتید، مواد غذایی طبیعی و مغذی که عوارض کمتری برای اضافه وزن دارند بخورید، با افرادی که دوست شان دارید ارتباط بگیرید و به دنبال مدیتیشن و یا ورزش باشید.
Source: https://www.healthline.com/health-news/eating-excess-sugar-is-worse-for-you-during-covid-19-6-ways-to-cut-it#Why-excess-sugar-is-risky-during-pandemic

لغو پاسخ دادن

پنج − سه =









Call Now Button