امروز : یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت : ۱۰:۳۲:۴۴

رفع کم آبی بدن با غذا و نوشیدنی های مفید

تشنگی یک سیگنال با تأخیر است. این  موضوع بدان معناست که زمانی که احساس تشنگی می کنید، ممکن است بدن شما تا حدی کم آب شده باشد. کم آبی بدن در نتیجه از دست دادن مایعات بیشتری نسبت به آنچه که مصرف می کنید، ایجاد می شود. ما در این مقاله به توضیح مختصری در رابطه با موضوع رفع کم آبی بدن با غذا و نوشیدنی های مفید می پردازیم.همراه ما باشید.

عوامل زیادی وجود دارند که می توانند باعث کم آبی بدن شما شوند. از جمله ی این عوامل می توان به گرما، مصرف برخی داروها، ناراحتی های گوارشی و فعالیت بیش از حد فرد اشاره کرد.

رفع کم آبی بدن

رفع کم آبی بدن

علائم کم آبی بدن :

احساس ضعف، سرگیجه، تشنگی، خستگی، یا خشکی دهان و یا مشکل در تمرکز از علائم کم آبی بدن هستند.

رفع کم آبی بدن با غذا و نوشیدنی های مفید:

خوشبختانه برای نجات از بی آبی، به غیر از نوشیدن آب راه های دیگری نیز وجود دارد. در واقع، برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند به شما در جبران کم آبی بدنتان کمک کنند.

۱) آب نارگیل

هنگامی که بدن شما دچار کم آبی می شود، بدن شما به چیزی بیشتر از مایعات نیاز دارد تا تعادل خود را بازیابد. در بیشتر موارد، شما همچنین باید الکترولیت هایی را که در مایعات بدن (عرق و ادرار) از دست می روند، را نیز جبران کنید.

الکترولیت ها مواد معدنی مورد نیاز بدن برای عملکردهای مهم مانند تعادل مناسب مایعات بدن و حفظ ضربان قلب در یک ریتم منظم هستند. برخی از رایج ترین الکترولیت ها عبارتند از:

  • سدیم
  • کلسیم
  • منیزیم
  • پتاسیم

نوشیدن آب نارگیل برای کم آبی بدن بسیار عالی است، زیرا آب مورد نیاز بدن را تا حد زیادی تامین می کند و الکترولیت ها و چندین کربوهیدرات لازم را نیز تأمین می کند. همچنین می تواند از ایجاد گرفتگی در عضلات فرد هم جلوگیری کند. یک فنجان (۲۳۷ میلی لیتر) آب نارگیل شیرین نشده ۹ درصد از پتاسیم مورد نیاز روزانه را تأمین می کند و ۴۵ کالری دارد.

یک تحقیق کوچک نشان داد که آب نارگیل مایعات از دست رفته در حین ورزش را به اندازه نوشیدنی های ورزشی بازسازی می کند. با این حال، شرکت کنندگان اغلب گزارش می کردند که بعد از مصرف آب نارگیل احساس نفخ و ناراحتی معده بیشتری کرده اند. همچنین اگر تهوع یا استفراغ دارید، به آرامی نوشیدن مقداری آب نارگیل می تواند برای شما مفید باشد.

رفع کم آبی بدن با آب نارگیل

رفع کم آبی بدن با آب نارگیل

آب گوشت و انواع سوپ ها

آب گوشت و انواع سوپ ها نیز مانند آب نارگیل حاوی مقدار زیادی آب و الکترولیت هستند. این ترکیب در آب رسانی مجدد به بدن نقشی کلیدی و مهم ایفا می کند دارد.

مصرف آب استخوان و سوپ ها علاوه بر پروتئین حیوانی، حاوی مقادیری از کلاژن نیز هستند. با این حال، بدن می تواند از بسیاری منابع پروتئینی دیگر نیز کلاژن دریافت کند.

اگر در خانه آب گوشت تهیه می کنید، به خاطر داشته باشید که پخت بیش از ۸ ساعت محتوای کلسیم و منیزیم آن را افزایش می دهد. این مواد معدنی به ترتیب برای استخوان ها و ماهیچه ها مهم هستند. افزودن سبزیجات مختلف نیز مواد مغذی آن را افزایش می دهد.

برای مثال، یک وعده (۲۳۷ میلی لیتر) آب گوشت گاو حاوی این الکترولیت ها است:

فسفر: ۶ درصد

پتاسیم: ۹ درصد

سدیم: ۲۱ درصد

در حالی که سدیم یک الکترولیت مهم برای پر کردن بدن در هنگام کم آبی است، مصرف بیش از حد آن با مشکلات قلبی و فشار خون بالا همراه است. متخصصان توصیه می کنند مصرف سدیم خود را به ۱۵۰۰ تا ۲۳۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید.

هندوانه، ملون و انواع طالبی و خربزه ها

میوه ها و سبزیجات دارای مقادیر آب بالایی هستند و می توانند یک گزینه عالی برای تأمین و حفظ آب بدن شما باشند. این امر به ویژه در مورد میوه هایی مانند هندوانه، ملون، خربزه و طالبی صادق است. این میوه ها دارای مقادیر آب بسیار بالایی هستند، و هنگامی که بدن شما دچار کم آبی شده است، گزینه های مناسبی برای مصرف شما هستند.

برای مثال، تقریباً ۹۲ درصد از یک فنجان (۱۵۲ گرم) هندوانه خام و خرد شده را آب تشکیل می دهد. طالبی و ملون مشابه هستند، یک فنجان از هر کدام از آنها حاوی چیزی در حدود ۹۰ درصد آب می باشد.

اگر کم آبی بدن شما در اثر گرما ایجاد شده باشد، قرار دادن خربزه در یخچال پیش از مصرف، می تواند به پایین آمدن دمای بدن شما نیز کمک کند. همچنین می توانید خربزه را فریز کرده و در صورت داشتن حالت تهوع تکه ای از آن را در دهان خود گذاشته و بمکید.

رفع کم آبی بدن با اسموتی

رفع کم آبی بدن با اسموتی

مصرف انواع اسموتی

مصرف انواع اسموتی راهی بسیار مؤثر برای جبران کم آبی بدن می باشد.این نوشیدنی ها به طور معمول یک پایه مایع مانند شیر، آب میوه یا چای سرد شیرین نشده، به علاوه ی مقداری میوه و سبزیجات و گاهی ماست برای تأمین پروتئین دارند. همچنین می توانید از شیرهای گیاهی یا پودرهای پروتئینی نیز به جای لبنیات استفاده کنید. انچه از مخلوط کردن این مواد به دست می آید، یک نوشیدنی غلیظ و کمی شیرین است که برای جبران مایعات از دست رفته ی بدن بسیار مفید است.

اگر معده شما حساس است، سعی کنید زنجبیل یا نعناع را به مخلوط خود اضافه کنید. مطالعات نشان داده است که این مواد به از بین بردن حالت تهوع و تسکین ناراحتی های گوارشی کمک می کند.

در صورت احساس تهوع مقداری یخ اضافه کنید تا اسموتی شما خنک تر شود. غذاهای سرد بوی کمتری دارند، به همین علت اگر بوهای خاصی برای شما حالت تهوع ایجاد کند، این روش می تواند برای شما مفید باشد.

شیر

یک لیوان شیر مقادیر زیادی آب، پروتئین، کربوهیدرات و مقداری چربی را به بدن می رساند. شیر یک گزینه ی خوب برای آب رسانی پس کم آب شدن بدن است زیرا حاوی تعداد زیادی الکترولیت مفید است.

در اینجا برخی از مواد مغذی اصلی است که در مقدار ۲۴۵ میلی لیتر شیر وجود دارد را برای شما آورده ایم که عبارتند از:

آب: ۲۱۸ میلی لیتر (۸۹٪ حجم)

پروتئین: ۸ گرم

کلسیم: ۲۴ درصد

پتاسیم: ۸ درصد

منیزیم: ۷ درصد

همچنین حاوی مقدار کمی سدیم است که می تواند به جذب بیشتر مایعات در بدن شما کمک کند. مواد مغذی موجود در شیر، مانند لاکتوز، سدیم و پتاسیم، به بدن شما کمک می کند تا سرعت جذب مایعات را افزایش و سرعت دفع آنها از طریق ادرار را کاهش دهد. اگر اشتهای کم و یا حالت تهوع دارید، شیر گزینه ی خوبی برای شما است.

رفع کم آبی بدن با شیر

رفع کم آبی بدن با شیر

چگونه از کم آبی بدن جلوگیری کنیم؟

برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض کم آبی بدن هستند. گروه های در معرض خطر بیشتر شامل کودکان، بزرگسالان، ورزشکاران و افرادی است که در خارج از خانه کار می کنند یا در ارتفاعات بالا زندگی می کنند.

شرایط مختلفی می تواند منجر به کم آبی بدن شود، از جمله:

  • تب
  • استفراغ
  • اسهال
  • مصرف برخی از داروها، مانند دیورتیک ها، که ممکن است باعث ادرار بیش از حد شما شوند نیز در کم آب شدن بدن مؤثر هستند
  • تعریق ناشی از فعالیت بیش از حد، مانند ورزش
  • گرم شدن بیش از حد

برای جلوگیری از کم آبی بدن، حتما آب کافی بنوشید، غذاهای غنی از آب بخورید و رنگ ادرار خود را زیر نظر داشته باشید. رنگ ادرار شما باید از زرد روشن، مانند رنگ لیموناد، تا کهربا کم رنگ باشد. تیره شدن رنگ ادرار نشانه ی کم آبی بدن است.

از مصرف الکل، کافئین، نوشابه یا نوشیدنی های شیرین خودداری کنید زیرا این ها می توانند کم آبی بدن شما را بیشتر کنند.

اگر مشکلات کلیوی دارید، ممکن است غذاهای موجود در این لیست برای شما مناسب نباشد و لازم باشد که یک متخصص مراقبت های بهداشتی نیاز به طور دقیق بر الکترولیت و مواد مغذی دریافتی شما نظارت داشته باشد. اگر دچار کم آبی شدید، فوراً از یک پزشک  و از یک آزمایشگاه معتبر جهت گرفتن نمونه کمک بگیرید.

اقتباس از:https://b2n.ir/p55475

لغو پاسخ دادن

1 × سه =









Call Now Button